Brocante eettafel? Die maak je zelf!! * UPDATE!! *

Toen wij 7 jaar geleden verhuisden van een huis met inie-minikeuken naar nieuwbouwwoning met ruime keuken had ik 1 wens: een grote eettafel. Een rit naar de IKEA was toen voldoende. Nu 7 jaar verder is de tafel nog steeds prima… onverwoestbaar lijkt het. Zoiets als zweedse degelijkheid. Maar nu wil ik een andere… een andere kleur… wat stoerder… wat landelijker…

Tja onze tafel is nog helemaal ok, dus waarom niet zelf verven? Toch zonde om weg te doen. Dus hieronder de werkbeschrijving van IKEA tafel naar een brocante.

Kosten/benodigdheden: huur bandschuurmachine (12 euro bij Karwei), grijze grondverf en schuurpapier (20 euro), restant zwarte muurverf, kwasten.

Vol enthousiasme stortte ik mij, met de speciaal hiervoor gekochte schuurmachine, op de tafel… Want de tafel was gebeitst. Een onmogelijke beits zo bleek. Ook zweedse degelijkheid?
Het resultaat na een uur schuren: handen en armen die na een half uur nog trilden en tintelden, tafelblad iets geschuurd…. schuurpapier op… Arghhhhhh waar ben ik aan begonnen? Dan maar met de hand, grof schuurpapier en grof geweld… dat werkte, maar dat houd je dus echt niet lang vol. En ik wil SNEL resultaat! Dat ben ik…
Uiteindelijk kwam daar het idee van het huren van een bandschuurmachine, we hadden al wel links en rechts gebeld maar niemand had er één. Toen dit schuurmonster aan het werk ging was binnen een half uur de hele tafel kaal! Dus ik zeg: goede tip!!

Vervolgens is het blad zo schraal mogelijk, met de goedkoopste kwast die er is, geverfd met grijze grondverf. Niet netjes verven maar echt plekken wat dikker en dunner aanzetten, met de nerfrichting mee. Daarna heb ik de poten geverfd met een restant zwarte muurverf. Dit hecht uitstekend op kaal hout en door de verfsoort krijg je een supermatte uitstraling. Bijkomend voordeel is dat dit bijna direct weer droog is.

Toen alles goed droog en uitgehard was, heb ik het blad flink opgeschuurd, de randen extra doorgeschuurd tot hier en daar op het kale hout. Ook de poten heb ik alleen de randen even iets doorgeschuurd. Op deze manier krijg je een mooi oud effect.
Het blad schuur ik  misschien nog iets verder af, zodat er echt alleen een grijze waas op blijft zitten. Maar voor nu was er even genoeg geschuurd…

Inmiddels is er nog een keer een schuurpapier overheen gegaan, en een likje beits welke nog in de schuur stond (antiekbeits CetaBever). Ook de poten zijn een keer in de beits gezet. 
Zo is de tafel in ieder geval kidsproof én hij is er nog mooier van geworden ook!
Via MP hebben we een oude kerk(?)bank op de kop getikt. Waar we ook heel blij mee zijn, de kids willen alleen nog maar op de bank zitten…

Zoals je kunt zien op de foto, ziet de tafel er nu ook vergelijkbaar “oud” uit.. Missie geslaagd!

 
En het resulaat:
Van IKEA tafel naar een stoere landelijke tafel voor
 nog geen 50 euro!

4 gedachtes over “Brocante eettafel? Die maak je zelf!! * UPDATE!! *

  1. Ik had deze al een tijd geleden gelezen, maar nooit gereageerd. Ik wilde dit ook altijd zelf doen, maar had nooit een tafel gevonden waarbij het kon en het kwam er steeds niet van. Ik wil nu misschien onze piano zo gaan doen, dus vandaar dat ik je blogje even terugzocht. Ik vind het erg mooi geworden. En had mij gebeld, ik had zo'n bandschuurmachine voor je gehad 🙂 Had je niet liever die tafelpoten wit gewild? Of vind je dat te cliche? Anyway, erg mooi geworden, hele verbetering!

    Like

Geef een reactie

