Vetbolhouder DIY

Ik heb het geluk dat ik een grote Intratuin in mijn achtertuin heb… Of de Intratuin heeft geluk dat zij mij als achterbuurvrouw hebben… Het is maar hoe je het bekijkt.
Onlangs moest ik konijnenvoer kopen en toen viel mijn oog op leuke vetbolhouders. Eronder hang je een vetbol o.i.d. en op het schoteltje wat strooivoer. Super leuk! Maar zou ik die ook zelf kunnen maken?

 foto 1. Wat heb je nodig?

  • Kop en schotel (samen 1,19 bij de Action)
  • Touw
  • 2 oude knopen
  • stukje ijzer of paperclip
  • boormachine
  • tape
  • vetbol o.i.d.

foto 2. Plak op de plek waar het gat moet komen een stukje tape. Dit voorkomt dat je uitschiet. Vervolgens moet je even uitvogelen hoe zacht (of hoe hard) je moet boren. Uiteindelijk moest hij bij ons op de klopboorstand. Het viel niet mee, als je hem laat vallen vliegen de stukken eraf maar met boren lukte het amper er een gaatje in te krijgen. Leg er trouwens ook iets onder ter bescherming want je schiet er ineens doorheen.
foto 3. Het lastigste deel heb je gehad. Ik merk dat dit de handigste combi is, andersom gaat hij schuin hangen, misschien dat het komt omdat het gat wat ruim is.
foto 4. Buig een haakje
foto 5. Knoop er het touw aan.
foto 6. Rijg er een knoop bovenop en steek het uiteinde van de eerste knoop er doorheen en maak opnieuw een dubbele knoop.
foto 7. Rijg nu het touw door je kop en schotel.
foto 8. Rijg aan het touw aan de bovenkant opnieuw een knoop en zet die weer vast met een dubbele knoop.
foto 9. Een oogje knopen aan het uiteinde om hem aan op te hangen.

Zo, hij is nu klaar om op te hangen én de gezellig high tea in de tuin kan beginnen!

Lees ook eens mijn eerder geschreven blogje met vogelvoer-ideetjes.

 

Geef een reactie

