CreaKip kindernamenlijst

 
Geïnspireerd door een andere website met een kindernamenlijst, door mijn handen zijn gegaan het afgelopen jaar. Ik wist best dat ik er een flink aantal gemaakt had, maar ik kom nu al op 186 verschillende namen! Wauw!! Nu heb ik ze lang nog niet allemaal, dus staat die van jou er niet bij en vind je dat wel leuk, dan geef je dat maar door! Wie weet veranderd mijn klassement dan wel ;-).

heb ik eens een overzichtje gemaakt van al de namen die

Klassement
Wat leuk is om te zien, mijn nr.1 jongensnaam en meisjesnaam zijn dus niet de landelijke nummer 1. Nu is het natuurlijk wel zo dat ik niet alleen maar namen krijg van kinderen geboren in 2013, dus is dat misschien ook wel weer logisch. Overall is het denk ik meer een klassement van de afgelopen 12 tot 15 jaar, de gemiddelde leeftijden geschat. Achter de namen staan streepjes, zo kun je zien welke meerdere keren de revu is gepasseerd.
 
Wat wel opvallend is dat mijn, nu al, nummer 1 jongensnaam de grootste stijger is in het landelijke lijstje van de SVB, of te wel de Sociale Verzekeringsbank, van de kinderbijslag. Deze top 20 van kindernamen 2013 vind je hier.
De nummers 1
Op plek 1 bij de jongens: JESSE en op 1 bij de meisjes: ILSE!
Bij de meisjes komt een variatie op Sofie, Sophia, Sophie in totaal 5x voor dus dat is eigenlijk wel een hele dikke 2e, of toch 1e (?) plaats. Deze naam staat in het landelijke lijstje ook op plaats 2. Nina en Ninah heb ik in totaal 3x. Datzelfde geldt voor Sara en Sarah. Bij de jongens komen Thijs en Milan bij mij op een 2e plaats. In de kindernamenlijst van de SVB staat Thijs op plaats 13 en Milan op plaats 6.
 
 
 
Rits, Tong, Samsam…
Leuk zo’n lijstje. Maar kun je hier conclusies uit trekken? Misschien… Het gros van Nederland is duidelijk trendvolgend. Die houden het op een naam die ‘gewoon’ is. Maar dat daarin de smaken verschillen blijkt wel uit het artikel over de bizarste kindernamen van 2013. Je kunt je zoontje namelijk ook Tong of Rits noemen en wat dacht je van meisjesnaam Feeërieke (was dit niet een woord uit het nationaal dictee?). En als je zeker weet dat zij een ze is, waarom niet Ze? Mocht je het echt niet weten en is het kiezen of delen, dan kies je toch gewoon de naam Samsam voor je dochter?
 
Corniel, Daan, Hidde…
Dat zijn de namen die wij onze jongens met liefde gegeven hebben, afgeleid van Cornelis, Adriaan en Hendrik. Een top 10 naam als Daan, een nog nooit gebruikte naam (vermoeden wij) als die van Corniel en een opkomende naam van Hidde, deze hoorde je toen weinig, nu steeds meer. Van alles wat dus, maar bovenal stoere Hollandse namen, voor stoere jongens.
 
Reacties lees ik altijd graag! Dus schroom niet om te reageren.
 

Geef een reactie

