Indianenfeestje

Zo… Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blogje schreef. Op het moment ben ik niet bepaald fit dus lig ik een beetje op de bank onder een dekentje te liggen. Niks aan, dus om de tijd een beetje te doden maar weer eens een blogje geschreven. Want heus… ideetjes genoeg, maar man, die tijd… Ik zei laatst tegen mijn man dat ik nu weet wat ze bedoelen met ‘te weinig dagen in een week’. Zo vliegen de weken dus voorbij, druk met van alles, een flink aantal kinderworkshops gegeven en ook het verjaardagsfeestje van onze jongste gevierd.

En dát was een feestje lekker thuis, knutselen, spelletjes enz. Gezellig hoor, maar besef wel: je hele huis is even niet meer van jou, een heuse kleuterinvasie was het. Het ‘voorzetsel’ kreeg duidelijk vorm bij ons: op de bank, over de bank, achter de bank, in de kast, onder de tafel… Na het feestje was het opruimen, op de bank, achter de bank, onder de bank enz. Dat was even schakelen, héél duidelijk zijn en  ze lekker bezig houden. Dat werkte.
Ja, echt!! Het recept? Komt ‘ie:

Cadeautjes
Toen iedereen er was, begonnen we met cadeautjes verstoppen, en daarna mocht de jarige ze zoeken. De aanwijzingen? WARM!!!! KOUD!!!
Lijkt me wel duidelijk.

Aan tafel!
Bij de HEMA hebben ze leuk wegwerpservies en kleden, perfect voor de Indianenstijl.
De limonade ging in een paar lege flessen, touw om de hals en een veer eraan geknoopt. Voilà.
Van eetpapier knipte ik smalle strookjes, even bevochtigen en om een chocoladekussentje (jeweetwel) plakken, een klein veertje door de chocolade prikken, met chocolade stiften van dr. Oetker oogjes er op tekenen en je hebt Indiaantjes.
Ook had ik kant-en-klare cakejes gekocht (ja sorry, ik doe niet alles zelf), van eetpapier pijltjes (veren) geknipt, aan een cocktailprikker geregen, een roos getekend van de chocoladestiften en ook dat was klaar.

Aan de slag
Bij de Zeeman kocht ik simpele witte shirts in een ruime maat (134/140)
Hier knipten we zelf van tevoren franjes in door de onderkant en de mouwen in te knippen. Ik kocht
bij de HEMA een paar emmertjes met letter foamstickers, en nog wat andere leuke soorten.
Ik had nog 2 pakken textielstiften liggen, dus dat was ook makkelijk.
De bijna Indiaantjes konden de shirts versieren, en het was een succes!

Tooi
Terwijl ze zo lekker bezig waren, maakte ik voor ieder een tooi. Zelf zochten ze een paar leuke veren uit en met breed zwart elastiek (beiden van de HEMA) mat ik de maat van hun hoofd, knipte het af en niette het aan elkaar met de nietmachine. Op dezelfde plek ook de veren met 2 nietjes vastgezet en de tooi was klaar. Zo gepiept.

Spoorzoekertje
Daarna moesten ze even hun energie kwijt, mijn man en andere zoon hadden een spoor uitgezet met pijlen (getekend met stoepkrijt). Ja, dat is spoorzoekertje inderdaad. Past er goed bij toch? Onderweg vonden ze een zakje met indianenkettingen: droopveters met wat van die ronde nibb-it chips eraan, jullie kennen dat wel. En die kleutertjes zijn zulke dankbare deelnemers. Ze nemen alles van je aan. Ze trekken alles aan en vinden het geweldig!
Maar om even terug te komen op het spoorzoeken… Even later vonden ze wat blikjes met knakworsten. Die goede spoorzoekers! Hadden ze toch mooi even wat te eten gevonden… Gelukkig maar.

Pijl en boog
Wat is een Indiaan zonder pijl en boog?
We kochten bij de bouwmarkt plastic electrabuizen en zaagden die op 1 meter. Ook kochten we daar touw, en dunne ronde stokken (liggen bij de latjes), de stokken werden de pijlen en die zaagden we op 56 cm. Om geen gevaarlijke punt te hebben kochten we een doosje passende pluggen. Die schoven we op een uiteinde.
Het touw knip je op ongeveer 175 cm en trek je door de buis. De buis krom trekken, een knoop maken, de knoop in de buis schuiven en de boog is klaar. Dit doe je allemaal van tevoren uiteraard.

De kinderen kregen een stapel gekleurde (washi)tape en versierden daar de boog mee, de pijlen (2 per kind) werden voorzien van een veer. En klaar waren de pijlen en bogen.

Een indianenlunch
Ondertussen was de vuurkorf ook heet en gingen we als echte Indianen ons eten op het vuur maken. Met een appelboor maakten we een gat in van die afbakpistolets, een knakworst er in, stok er door heen en boven het vuur lekker laten warm worden. Uiteraard GOED opletten, want je wilt geen brandwonden.

Op jacht!
Toen ze hun buik rond gegeten hadden mochten ze ein-de-lijk de pijl en boog testen! Na wat oefenen vlogen de pijlen je om de oren.

Meegevertje
En toen was het feestje voorbij… de avond er voor had ik als verrassing een wigwam gemaakt van ijshoorntjes. Die kregen ze mee in een leuk zakje van (opnieuw) de HEMA. Dat was wel even wat meer werk om te maken hoor, het kostte mij ruim een uur voor 10 wigwams. Maar je hebt wel een gaaf resultaat!
Hiervoor heb je nodig:

  • IJshoorntjes
  • Chocoladeglazuur van dr. Oetker
  • Zoute stokjes (Pepsels)
  • De chocoladestiften opnieuw
  • Wat versierselen
  • Een leuk snoepje voor in de wigwam.
  • Cadeauzakjes
  • Touw en veertjes voor het dichtbinden.

Je laat de chocolade zacht worden en ondertussen zaag je met een broodmes voorzichtig een klein stukje van de onderkant van het ijshoorntjes. De zoute stokjes breek je in stukjes van 3 cm, 3 per wigwam.
En nu komt de kunst: je stopt 2 stokjes tegelijk door het gat en de 3e wurm je er voorzichtig tussen zodat ze elkaar klem en in evenwicht houden. Van het glazuur knip je een klein puntje van de verpakking en je laat voorzichtig wat drupjes tussen de stokjes vallen. Iets blazen helpt ook. Dit laat je uitharden en aan het eind doe je dit nog een keer bij alle wigwams. Dan zitten ze goed vast. Je kunt er ook hele stokjes doorheen steken, maar dat vond ik niet fijn werken. Hierna kun je ze versieren.

Nou dat was het wel zo’n beetje. Ik hoop dat je er wat aan hebt? Of misschien ken je iemand die binnenkort een kinderfeestje heeft? Deze ideetjes en nog veel meer zijn ook te vinden op mijn pinterest. Neem eens een kijkje.

Volg het bord Indianenfeestje van CreaKip [Bianca] op Pinterest.

2 gedachtes over “Indianenfeestje

  1. super dank voor je blog… Binnenkort ook een jongensfeestje!
    Het kan maar zo (na dit gelezen te hebben) een indianenfeestje worden… Groetjes Reinate

    Like

Geef een reactie

